Odhadovanie, priama úmernosť
Pomôcky:
papier, nožnice, ceruzka, fazule, tabuľa
Motivácia:
Príbeh o kupovaní na trhu, kde sa platí fazuľou.
Postup:
1. Učiteľ sa pýta
študentov: „Rozmýšľajte, koľko fazúľ sa vám zmestí do ruky?". Študenti sa
podelia o svoje odhady so spolužiakmi.
2. Žiaci si obkreslia na papier svoju ruku, vystrihnú ju
a napíšu svoj odhad na palec. Učiteľ im pri činnosti pomáha a usmerňuje
ich.
3. Žiaci si do rúk vezmú fazule, aby videli, koľko sa im naozaj
zmestí do dlane. Žiaci vytvoria páry a tento počet si navzájom skontrolujú.
4. Žiaci vystrihnú malú papierovú fazuľu a napíšu na ňu
skutočný počet fazúľ, ktorý sa im zmestil do dlane. Túto papierovú fazuľu potom
prilepia na papier.
5. Učiteľ vytvorí veľký graf/diagram, ktorý bude zobrazovať odhady
detí a reálne výsledky. Deti budú to tohoto grafu usporiadavať svoje ruky.
6. Študenti určia najmenšie množstvo fazulí v ruke a túto
ruku umiestnia do prvého stĺpca diagramu.
7. Deti diskutujú o možných spôsoboch usporiadania rúk do
stĺpcov.
8. Keď sa žiaci zhodnú, koľko čísel priradia k stĺpcu,
prilepia ruky na diagram.
Triedne diskusie sa zamerajú na rôzne
veľkosti rúk a množstvo fazúľ, ktoré sa do nich zmestilo. Je veľmi
pravdepodobné, že na niekoľko rúk sa nebude vzťahovať teória „veľká ruka - viac
fazúľ, malá ruka - menej fazúľ". Nech študenti diskutujú o možných
dôvodoch, prečo je tomu tak. Aby sa získali presnejšie údaje, žiaci si znovu
obkreslia svoje ruky, tentokrát však majú prsty pri sebe. Ďalšia diskusia sa týka
výsledkov tejto druhej aktivity.
Žiaci si napíšu záznam do zošita
o činnosti s rukami a fazuľami. Ich úlohou je hovoriť v ňom
o vzťahoch medzi veľkosťou ich rúk a množstvom fazúľ.
Podklady pre stránku spracovali Katarína
Štefanovičová a Adriana Lokajová
Copyright ©2000 matika.sk
S dovolením vlastníka a spravovateľa EduScope, L.L.C. All rights reserved.
|