Práca s údajmi - tvorba grafu 1Zručnosti : Zbieranie, organizovanie a analýza údajov. Naučiť sa zaznamenávať údaje použitím obrázkov - symbolov počasia.Pomôcky : nástenný kalendár, symboly počasia (slnečno, polooblačno, zamračené, dážď, búrka, sneženie, veterno), prípadne fólia a meotar. Činnosť na vyučovacej hodine : Žiaci sledujú počasie počas mesiaca a každý deň pridajú do nástenného kalendára príslušnú značku podľa toho, aké je počasie. Na konci mesiaca sa všetky zhromaždené údaje zaznačia do grafu - rovnaké symboly sa zoskupia do stĺpcov. Učiteľ kladie otázky typu: koľko bolo slnečných dní? akých dní bolo najviac?... Graf môžu vytvoriť žiaci zoskupovaním symbolov na magnetickej tabuli; ak učiteľ plánuje využiť graf aj na iných hodinách, môže ho prekresliť na fóliu. Ďalšie námety : Okrem počasia sledujeme aj inú premennú - napríklad hodinu, keď žiaci ráno vstávali, počet chýbajúcich žiakov v triede a podobne. Podobné grafy možu mať v konkrétnej situácii zaujímavé interpretácie.
Práca s údajmi - tvorba grafu 2Pomôcky : farebné ceruzky, predloha - obrázok so symbolmi rôznych druhov hmyzu.Činnosti na vyučovacej hodine : Žiaci pracujú s vopred pripraveným pracovným
listom (Predlohy pracovných listov poskytne Matika.sk). Spočítajú, koľko rôznych
kategórií hmyzu je na obrázku a koľko jedincov je v každom druhu. Počet zaznačia do
štvorcovej siete (veľké štvorčeky, alebo špeciálne pripravená predloha) tak, že
vymenujú kategórie (motýľ, chrobák, húsenica,...) a vymaľujú príslušný počet
políčok nad každou kategóriou. Namiesto názvov sa môže pracovať s jednoduchými
symbolmi druhov hmyzu. Ďalšie námety : Aktivita môže byť rozšírená a oživená použitím nejakej jednoduchej zbierky hmyzu. (napr.chrobáky, motýle, húsenice,...). Podklady pre stránku spracovali: |