Pravdepodobnosť: "štúdium
šancí"
Teória pravdepodobnosti je dôležitá disciplína
matematiky s mnohými praktickými uplatneniami vo fyzikálnych, medických,
biologických a sociálnych vedách. Žiaci majú veľa mylných predstáv
o pravdepodobnostných situáciách.
Úlohy: Toto zamestnanie je komplexné.
Cieľom je naučiť žiakov: viesť experiment, rozhodnú či je hra spravodlivá,
zhromažďovať údaje (tabuľka), vysvetľovať a interpretovať údaje, zobraziť údaje
(stromy, grafy), viesť analýzu hry (stromový diagram), stanoviť a aplikovať
pravidlo (definíciu) pravdepodobnosti
Pomôcky: ceruzky, papier
Postup:
- Začnite hodinu ukážkou hry „kameň, papier,
nožnice“.
- Rozdeľte triedu do párov (hráč A, B), nechajte ich hrať
9 kôl a zapisovať výsledky.
- Použite vhodný diagram (stĺpcový) na zobrazenie výhier
hráča A (koľko hráčov A vyhralo hru, dve hry atď.) a to isté pre
všetkých hráčov B v inej farbe. Údaje o hráčoch A, B zaznamenávajte do toho
istého grafu, rozlišujte ich farbou.
- Pomôžte žiakom určiť, v akom intervale sa výsledky
skupiny A a B nachádzajú a priemer každej skupiny. Porovnajte výsledky.
- Zostavte stromový diagram na určenie možných výsledkov.
Po konečných úpravách môže vyzerať napríklad takto (TM):
- Hľadajte odpovede na tieto a podobné otázky:
- Koľko možných výsledkov má jedna hra? Zistite to
pomocou stromu (9)
- Interpretujte každý možný výsledok na stromovom
diagrame (výhra A, B, alebo nerozhodne)
- Na strome spočítajte vštky výhry hráča A (3)
- Zistite šance (pravdepodobnosť), že A vyhrá
v každom kole (3/9 = 1/3)
- Na strome spočítajte výhry hráča B (3)
- Zistite pravdepodobnosť, že B vyhrá každé kolo (1/3)
- Je hra fér? Majú obidvaja hráči rovnakú
pravdepodobnosť výhry v každom kole?
- Porovnajte teoretické závery so skutočnosťou. Diskutujte
o tom.
Rozšírenie:
Poznatky využite ako úvod do kapitoly
o pravdepodobnosti. Pokračujte diskusiou, kde všade sa pravdepodobnosť vyskytuje
okolo nás.
Hrajte hru opäť, ale s 3 žiakmi. Použite nasledujúce
pravidlá:
- A vyhráva, keď všetky 3 ruky sú rovnaké
- B vyhráva, keď všetky 3 ruky sú rôzne
- C vyhráva, keď 2 ruky sú rovnaké
Nakreslite strom a na jeho základe usúďte, či je hra
stále spravodlivá.
Podklady pre stránku spracovali:
Róbert Imrišek, Diana Domanová, Andrea Belajová, Stanislav Semanco,
Pavla Sadáková
Copyright ©2000 matika.sk
S dovolením vlastníka a spravovateľa EduScope, L.L.C. All rights reserved.
|