Operácie -
počítanie
V tomto cvičení sa rozvíja
komunikácia v matematickom jazyku, uvažovanie, riešenie problémov. Deti by už mali
vedieť priraďovať a mať zvládnuté základy numerácie (5 - 10).
Potrebné materiály: "oceán" (mapa,
tabuľa,...), pohár s 15 keksami v tvare ryby
Aktivity:
"Toto je príbeh o veľrybe. Je to
čudná veľryba a
rada je malé rybky. V tomto príbehu budete veľrybou vy.
"Jedného dňa si plávala veľryba v oceáne a zrazu zbadala okolo
plávať dve
rybky. Ukážte!"
Každé dieťa zoberie dve ryby z pohára a umiestni ich na "oceán".
""Kamaráti, ja som hladná", povedala veľryba a zjedla jednu rybku."
Každé dieťa zje jednu z rýb. "Koľko rybiek zostalo?" Deti odpovedia:
"jedna". "Onedlho plávali okolo ďalšie dve ryby. Koľko je v oceáne
rybiek teraz? Ukážte mi to." Pokračujte v príbehu využívajúc
sčítanie a odčítanie, kým sa neminú všetky keksy. Nechajte deti improvizovať a
hovoriť ich
vlastný príbeh skupine.
Pokúste sa zadávať aj náročnejšie úlohy:
Napr.: "je 5 rybiek v oceáne a k nim práve priplávali ďalšie. Teraz je v oceáne
7 rybiek. Koľko ich priplávalo? Hranie tejto hry je dobrou pomôckou pri zavádzaní
sčítania, odčítania, rovnosti.
Rozšírenie:
Použite iné príbehy a "keksy".
Poznámka (Matika.sk):
Tu však treba upozorniť na niekoľko dôležitých momentov. Jedným je dodržiavanie hygienických zásad:
keksy pred zjedením zvyčajne putujú po triede a dostanú sa do rúk i
viacerým deťom. Iným je dodržanie zásad správnej životosprávy. Sladkosti, hoci deťmi
obľubované, nie sú najvhodnejšou zložkou výživy a z tohto dôvodu
aj niektorí rodičia môžu - oprávnene - mať námietky voči
takýmto aktivitám. Konečné rozhodnutie o vhodnosti tejto aktivity
je plne v kompetencii učiteľa, ktorý si musí byť vedomý možných
následkov a prípadných problémov.
Podklady pre stránku spracovali Ondrej
Bagin a Peter Soos
Copyright ©2000 matika.sk
Autor originálneho Webu: Perry Brown
Copyright ©1996 by anderson county schools - ALL RIGHTS RESERVED
|