Využitie kalkulačiek pri numerácii 100 - 1 000 Máte pred sebou kalkulačku - pomocníčku? Výborne! Pozrite sa a porozprávajte sa o jej tlačidlách a o tom, ako fungujú. Akými číslicami sú označené? Metodická príručka k pracovným listom Príhovor V príhovore k deťom nadväzujeme kontakt s deťmi a upriamujeme pozornosť detí na kalkulačku. Učiteľ v rozhovore s deťmi upozorní na najdôležitejšie tlačidlá ( s číslicami , OFF, ON/C ) a tlačidlá s operáciami ( +, - , . , : , = ). Do zjednodušenej kresby vpisujú usporiadanie číslic, ktoré je zhodné u všetkých. Tak si upevňujú predstavu o ich priestorovom usporiadaní. O toto usporiadanie sa budeme v niektorých cvičeniach opierať.
je základným cvičením, v ktorom si precvičujú zapisovanie čísel, ich tvorenie, čítanie a ich slovný zápis. Zisťujú, že opačným stlačením čísel vzniká iné číslo. Cvičenie završujeme vyvodením do definície o trojciferných číslach.
má obľúbenú formu - testová otázka. Na základe praktickej manipulácie s kalkulačkou zisťujú odpoveď, ale môžu cvičenie riešiť odhadom a na kalkulačke previesť skúšku správnosti.
cvičenie je obdobné, v druhej časti však nabáda, aby pozorovali čísla, posudzovali , aké číslice majú na mieste jednotiek, desiatok, stoviek, v čom sa zhodujú a v čom líšia, v akej postupnosti sa zväčšujú a pod.
je zamerané na kombinatoriku . Vo vytvorených číslach vyhľadávajú číslicu na určenom poste.
nastoluje problémovú otázku, či je možné z číslic, z ktorých jedna je 0 , vytvoriť šesť trojciferných čísel. Praktickou skúškou na kalkulačke si to overujú. V rozhovore vyvodzujú charakteristickú vlastnosť 0. V druhej časti ostatné čísla usporadúvajú podľa veľkosti.
sa rozširuje o manipuláciu s ďalšími tlačidlami + a = . Dopĺňaním do retiazok zisťujú jednak funkciu týchto tlačidiel a zároveň pozorujú postupnosť čísel, ktoré sa zväčšujú o 1, 10, 100 . V závere je znova úvaha o definícii trojcif. čísla.
deti podľa predošlého návodu môžu zistiť, či majú podobnú vlastnosť tlačidlá - a =. Opäť formou testu odpovedajú na otázky, ktorých odpoveď zistia pri manipulácii s kalkulačkou.
začína rozhovorom kamarátov, ktorí debatujú o zápise do kalkulačky pomocou rozkladu čísel. V cvičení si potom deti precvičujú tento spôsob zápisu v rôznych pozmenených zadaniach.
toto cvičenie sa opiera o priestorové usporiadanie číslic na tlačidlách kalkulačky. Vo vytvorených číslach hľadajú najväčšie a najmenšie číslo. Autori práce: Rastislav Slovík, Denisa Križanová,
Zuzana Bystrická, Anna Kameníková |